«Взаємоповага — основа єдності» – митрополит Чернівецький і Буковинський ОНУФРІЙ (Березовський)
Ваше Високопреосвященство, Промислом Божим Вас обрано Місцеблюстителем Київської митрополичої кафедри в найскладніший період новітньої історії нашої Батьківщини. Складна внутрішня і зовнішня суспільно-політична ситуація торкнулася кожного з нас. Багато людей перебувають у важкому душевному стані, переживаючи за політичне, економічне сьогодення і майбутнє України й кожного з нас. Що б Ви порадили українцям у сьогоднішніх непростих умовах?
— Ми живемо в епоху скорбот і хвороб. Ці часи були передбачені святими Отцями. Звичайно, нас дуже турбує і хвилює нелад, що має місце сьогодні в країні, проте такі проблеми існують у багатьох країнах світу. Народ повстає на народ, царство — на царство, всюди лиха, землетруси, повені тощо. Такі ознаки останніх часів. Але Господь навчив нас реагувати на це, сказавши: «Не сумуйте, підніміть голови, бо наближається час вашого визволення». Православний християнин має з гідністю прийняти те, що Бог допускає нам тепер пережити. Нам необхідно витримувати це з мужністю, з молитвою, з надією на Бога, на милість Божу.
У таких умовах вкрай необхідна молитва. Вже сказано безліч слів, зараз люди переобтяжені інформацією, а ось молитви світу дуже не вистачає. І тому я вважаю, що сьогодні головне завдання нашої Церкви — це молитися Богу, просити у Господа, щоб Він, посилаючи випробування, допоміг нам встояти у цих випробуваннях і зберегти людську гідність.
— Ви вже понад 20 років очолюєте багатонаціональну Чернівецьку і Буковинську єпархію УПЦ. Яка роль Православної Церкви у збереженні миру в цьому непростому регіоні України?
— Коли Церква виконує свою функцію, то національних проблем не виникає. Тому що люди — українці, росіяни, румуни, молдавани, будь-якої іншої національності — йдуть до Церкви, до Христа. Якщо в Церкві Христа підмінити іншою ідеєю, то виникають розчарування, безлад, церковні розколи… А у Христі всі єдині, і це дійсно так, оскільки зникають культурні або соціальні протиріччя. І люди почуваються не чужими, а братами, адже у Христі немає ні елліна, ні іудея. Цей рецепт зокрема і для сьогодення. Це мікромодель. А макромодель — Україна — багатонаціональна держава.
Якщо ж, наприклад, я вимагатиму, щоб хтось мене поважав, а сам поважатиму його, тільки якщо він прийме якісь мої погляди, то ми ніколи не досягнемо єдності. Необхідно поважати ближнього з його світоглядом, з його принципами, це стане фундаментом нашої єдності. Якщо ми хочемо зробити когось подібним собі, то це треба робити не вдаючись до пресингу, сили, а показуючи власний приклад, щоб людина сказала: «Він і справді кращий за мене, я хочу бути таким, як він». Ось спосіб залучення однодумців, одновірців.
Взаємоповага — основа єдності Церкви і єдності людського суспільства на землі. Якщо ми хочемо критикувати, потрібно спочатку звернути цю критику до себе, а не до іншого. Бо критика іншого — це теж форма гордині. Я можу не говорити, що я хороший, але можу сказати, що Іван поганий, Степан не такий як треба, і тим самим навести на думку, що я — кращий. Треба себе покритикувати. Якщо кожен із нас це зробить, то й рівень взаємної ворожнечі суттєво знизиться. До цього закликає нас Господь, у цьому сенс покаяння. Каючись, людина наближається до Царства Божого, де панує мир, де немає війни і братоненависництва.
— Ви народилися на Буковині. Яким був Ваш шлях до Бога?
— Я з дитинства був навчений батьками Православної віри й не знаю, що таке бути невіруючим. Мій батько — священик. Ясна річ, що мама іноді змушувала мене в дитинстві ходити до церкви, бо не завжди було бажання, та й стояти там важко, ноги болять… До того ж хотілося і у футбол пограти, і на велосипеді покататися. Але мама все одно привчила відвідувати храм.
— А коли стався перелом, і Ви самі зрозуміли, що Ваш життєвий шлях — служіння Богу?
— Такі думки у мене виникли, коли я навчався на загальнотехнічному факультеті електроніки й кібернетики в Чернівецькому університеті, хоча і в дитинстві про це іноді замислювався. Після третього курсу вирішив залишити навчання і вступати до духовної семінарії. Але оскільки я займався на вечірньому відділенні, то у семінарії приховав, що вчився в університеті, інакше б не вступив. Окрім того, стали в нагоді робочий стаж і трудова книжка — мене прийняли в семінарію.
— Якщо з’являється вільний час, як Ви його проводите?
— Вільного часу обмаль. Якщо з’являється — люблю почитати, подивитися останні новини із життя суспільства. Іноді з кимось поговорити.
Повністю інтерв`ю можна прочитати тут.